luni, 13 octombrie 2014

TEST DE AUTISM PENTRU ADULTI-ASPERGER


ABILITATI SOCIO-AFECTIVE

1. Este persoana testata incapabila sa inteleaga regulile sociale nescrise dupa care se desfasoara activitatile recreative si de divertisment ale adultilor (jocurile pentru adulti, etc.)?

2. In perioadele de timp pentru care nu exista un program strict determinat (pauze de masa, evenimente sociale informale) persoana testata evita frecvent contactele sociale? Spre exemplu: mananca singur, sau prefera sa citeasca ceva sau sa-si continue lucrul in loc sa se alature celorlati?

3. Este persoana testata lipsita de intelegerea conventiilor sociale, respectiv a codului dupa care se desfasoara activitatea la locul de munca? Face comentarii nepotrivite sau actioneaza fara sa constientizeze caracterul ofensator sau urmarile nedorite ale actiunilor si observatiilor sale?

4. Este persoana testata lipsita de empatie ( intelegerea intuitiva a sentimentelor unei alte persoane)? De exemplu, se intampla adesea ca persoana testatat sa nu isi ceara scuze sau sa nu isi asume responsabilitatea pentru esuarea relatiei cu o alta persoana ( prietenie, colegialitate, etc)

5. Se asteapta persoana testata ca celelalte persoane cu care vine in contact sa-i cunosca integral gandurile, opiniile, experientele anterioare? De exemplu, este persoana testata incapabila sa inteleaga ca o alta persoana nu poate avea cunostiinta despre un anume eveniment pentru simplul motiv ca nu a fost de fata la producerea acestuia?

6. Se ingrijoreaza excesiv persoana testata cu privire la schimbarile din jurul sau sau cu privire la cursul neasteptat al unor evenimente? In astfel de situatii are ea nevoie de asigurari repetate ca totul este in regula?

7. Persoana testata vorbeste frecvent despre singuratate sau despre tendinta sa de aotoizolare? Este nelinistita sau frustrata din cauza ca nu are prieteni sau are prea putini prieteni? Se plange adeseori ca nu stie cum sa-si faca prieteni?

8. Persoana testata isi exprima emotiile direct, brutal, uneori nepoliticos? Manifestarea emotiilor sale este nepotrivit de intensa avand in vedere contextul situational sau are loc inainte sau dupa momentul in care este in mod normal asteptata?

9. Se intampla ca persoana testata sa doreasca sa exprime o emotie dar de fapt sa exprime o alta? (Nota traducatorului: imi amintesc de o fetita autista pe care am cunoscut-o si care atunci cand era foarte suparata sau manioasa obisnuia sa cante un cantecel ce parea destul de vesel neavizatilor).

10. Persoana testata are o atitudine negativa (aversiune) fata de activitatile care implica competitie( ex. sporturile, jocurile sau intrecerile de la locul de munca)? Se intampla insa ca in timpul activitatilor de echipa, care cer colaborare si cooperare, persoana testata sa se comporte ca si cum ar lua parte la o competitie?

11. Este persoana testata indiferenta la dificultatile normale, obisnuite pe care le presupune o relatie de prietenie? Se intampla frecvent sa nu constientizeze nemultumirile celeilate persoane cu privire la aceasta relatie?

12. Persoana testata isi exprima verbal, intr-o maniera excesiva, aprobarea sau dezaprobarea pentru fapte banale sau pentru alegerile comportamentale ale celorlate persoane? Incearca persoana testata sa-si impuna propiile optiuni comportamentale ca fiind singurele posibile atunci cand situatia le permite de fapt celorlati sa aiba si sa urmeze propiile optiuni? (De exemplu, alegerea unor anumite mancaruri la un restaurant, alegerea unui anumit tip de activitate culturala sau a unei anumite activitati de recreere, alegerea unei anumite modalitati de rezolvare a unei sarcini.)

13. Este persoana testata constienta ca persoane diferite au stiluri de a invata diferite? Daca da, este persoana testata intoleranta cu modalitatile de a invata ale celorlalti?

14. Persoana testata isi adapteaza cu greu comportamentul atunci cand se afla in prezenta unor persoane straine sau a unor persoane cu statut social diferit? Se are in vedere imbracamimntea, postura, mimica, modul de adresare (folosind numele mic al unei persoane prea putin cunoscute), cerintele nepotrivite facute in momente nepotrivite, lipsa de reactie la comportamentul rezervat al celorlalte persoane. Daca este constient de reactia rezervata a celorlalte persoane este capabila persoana testata sa isi analizeze critic propiul comportament? Se asteapta persoana testata ca ceilalti sa il accepte neconditionat, asa cum este?

15. Persoana testata accepta cu dificultate criticile, observatiile si sugestiile celorlalti? Ii este dificil ca, la randul sau, sa analizeze critic comportamentul celorlalte persoane si sa emita observatii si sugestii cu privire la acesta?

16. Persoana testata face fata cu dificultate situatiilor de conflict si dezacord care necesita negociere? Persoana testata are probleme in elaborarea unui comportament adecvat in situatiile sociale problematice? In situatii sociale dificile persoana testata obisnuieste sa se confrunte cu celelalte persoane implicate in privinta subiectelor de dezacord sau prefera sa paraseasca, sa abandoneze prematur scena conflictului doar pentru a iesi astfel dintr-o situatie neplacuta, stanjenitoare?

17. Persoana testata intelege corespunzator semnificatia barierelor fizice ce delimiteaza spatiul privat al celorlalti, nevoia de intimitate a celorlalte persoane?

18. Persoana testata vorbeste uneori despre litigii ce dureaza „de-o viata” cu manie si explozii de furie? Isi manifesta resentimentul pentru evenimente prea putin importante din trecut?

19. Se comporta persoana testata ca si cum ar suferi de o forma usoara dar cronica de depresie?

C

1. Persoana testata interpreteaza adeseori cuvintele, observatiile, indicatiile celorlalti intr-o maniera literala? Intelege cu dificultate, doar cu ajutorul unor explicatii suplimentare vorbirea figurata si expresiile si cliseele verbale? Are dificultati in intelegerea sarcasmului verbal? Are dificultati in intelegerea umorului verbal? Are un simt al umorului diferit de cel comun? Nu intelege rostul glumelor sau a unor scurte conversatii amicale?

2. Persoana testata are o voce cu tonalitate neobisnuita ( monotona sau excesiv de muzicala, cantata), cu accent strain, afectata, cu inflexiuni neobisnuite, cu un ritm aparte sau alte particularitati ale vorbirii fluente? De obicei, persoana testata, vorbeste neobisnuit de tare sau neobisnuit de incet? Obisnuieste, persoana testata obisnuieste sa-si schimbe tonul, inflexiunile si amplitudinea vocii potrivit specificului situatiei conversationale (ex.formala versus informala), al locului unde se poarta conversatia (ex.pe strada versus institutie publica, sala de concert) sau al subiectului conversatiei (ex. grav, serios sau dimpotriva vesel, mai putin importanat) ?

3. Atunci cand discuta, este persoana testata suficient de atenta si interesata de raspunsurile si opiniile exprimate de celelalte persoane participante la discutie? In astfel de situatii vorbirea sa are un caracter de monolog, acaparand practic intreg spatiul de discutie si nelasand loc pentru raspunsurile si opiniile celorlalti participanti? Pauzele sau momentele de tacere din timpul conversatiei (de grup sau dintre doua persoane) il fac sa se simta stanjenit? Persoana testata are dificultati in a intelege ca intr-o conversatie toti au dreptul la un punct de vedere si ca fiecare trebuie sa-si astepte randul pentru a-si exprima propia parere? Obisnuieste persoana testata sa-si intrerupa covorbitorii desi a fost atentionat in repetate randuri cu privire la acest aspect? Terminarea unei conversatii reprezinta adesea o problema pentru persoana testata? Interpreteaza gresit sau ignora gesturile covorbitorului care exprima plictisul, nemultumirea sau acordul, nerabdarea si dorinta de a incheia discutia ?

4. Se intampla adesea ca in cadrul unei discutii, persoana testata sa fie atrasa si sa abordeze aspecte colaterale, mai putin interesante ale subiectului discutiei? De exemplu, daca intr-o discutie s-a stabilit deja un anumit program, are persoana testata probleme in a-l urmari? Obisnuieste sa se intoarca la ceva deja discutat pentru niste „ultime precizari”?

5. In timpul conversatiei, persoana testata foloseste contactul vizual mai putin decat ar fi de asteptat intr-o astfel de situatie? In astfel de situatii obisnuieste sa fixeze un obiect din preajma persoanei cu care discuta sau are o privire lipsita de expresie (asemenea privirii in gol) atunci cand vorbeste sau asculta? Se intampla adesea ca, in timpul unei discutii, mimica sau postura persoanei testate sa exprime ceva diferit de ceea ce esprima cuvintele sale?

6. Foloseste persoana testata o vorbire excesiv de precisa, un stil pedant, de parca ar fi un profesor la catedra, in fata elevilor? Obisnuieste sa corecteze in mod curent si sa faca observatii cu privire la felul in care se exprima ceilalti?

7. Odata ce incepe sa discute despre un subiect preferat persoana testata dovedeste ca are cunostiinte „enciclopedice” cu privire la acesta? Se intampla adesea ca ceilalti participanti la discutie sa ramana cu impresia ca persoana testata a inceput discutia doar pentru a discuta despre propiul subiect de interes indiferent daca ceilalti participanti la discutie impartasesc sau nu acest interes? Indiferent de ce se discuta la un moment dat, persoana testata obisnuieste sa intervina si sa indrepte conversatia spre subiectul de care este el interesat?

8. Atunci cand trebuie sa povesteasca celorlalti un anumit eveniment sau atunci cand trebuie sa redea o conversatie, se intampla adesea ca persoana testata sa aiba dificultati de rezumare a informatiei si de redarea a aspectelor cu adevarat relevante? Se intampla adesea ca in astfel de situatii sa „ bata campii”?

9. Afirma persoana testata ca ceilalti il caracterizeaza intr-o maniera negativa drept o persoana atotstiutoare, drept un „ stie-tot”?

10. Are persoana testata probleme cu reinnodarea unei conversatii? De exemplu, atunci cand este confuz sau si-a pierdut sirul gandurilor se intampla asta pentru ca nu a fost atent daca ceea ce vrea sa spuna are legatura cu ceea ce se discuta mai devreme de catre ceilalti? In astfel de situatii, cand se simte confuz cu privire la ceea ce se discuta, obisnuieste sa ceara clarificari sau informatii ajutatoare de la ceilalti participanti la discutie? Persoana testata obisnuieste adesea ca in timpul unei conversatii sa schimbe subiectul discutiei abrupt, fara fraze de legatura?

11. Se intampla ca in timpul unei conversatii persoana testata sa discute cu sine insusi cu voce tare, in auzul celorlalti participanti la discutie? Atunci cand este intrebat ceva obisnuieste sa ofere raspunsuri criptice, repetitive sau ciudate, avand in vedere contextul conversational? Se intampla adesea sa dureze neobisnuit de mult pana cand persoana testata isi spune replica atunci cand, in timpul unei conversatii, este momentul, se asteapta, ca el sa-si spuna replica?

C
ABILITATI COGNITIVE SI ABILITATI DEPENDENTE DE FUNCTIILE EXECUTIVE CENTRALE

Nota traducatorului: Cred ca trebuie sa precizez cateva cuvinte cu privire la aceste „functii executive centrale” (executive functions). Atat in cadrul patologiei autiste cat si a ADHD (boala cu hiperactivitate si deficit atentional) se discuta intens cu privire la rolul pe care il au aceste „executive disfunctions” in determinarea unei anumite simptomatologii. Ar fi mult de vorbit despre acest subiect si aici nu e locul potrivit pentru asta. Am sa preiau expresia unui alt cercetator (Schuck) si am sa spun doar ca atunci cand creierul uman trebuie sa rezolve o anumita sarcina cognitiva celelate sisteme cognitive ne ajuta sa raspundem la intrebari de tipul „ce avem de fapt de facut?”, „cum putem duce la indeplinire corect si repede sarcina ce ni s-a dat?”. Functiile cognitive executive, de elaborarea carora este responsabil in principal lobul frontal, ne ajuta sa raspundem la intrebari de tipul: „unde trebuie sa ducem la indeplinire sarcina comandata?”, „ este momentul potrivit sa indeplinim aceasta sarcina, trebuie sa mai asteptam, cat?”

1. Are persoana testata probleme de invatare? De exeplu, dificultati de intelegere si insusire a unor elementare abilitati aritmetice, probleme de invatare a cititului sau de intelegere a ceea ce citeste, o viteza mica de lectura, dislexie, scris de mana defectuos, probleme de vorbire si de pragmatica a vorbirii, probleme cu memoria de scurta durata si memoria de lucru (work memory) care fac necesare verificarea si reconfirmarea repetata a obiectivelor propuse, dificultati in intelegerea diferentelor dintre diferite experiente anterioare si in modelarea raspunsului in functie de informatiile noi. Modalitati repetitive, nefunctionale de studiu si invatare si dificultati de renuntare sau de schimbare a acestora.

2. Se plange persoana testata ca are probleme cu intelegerea si urmarea indicatiilor ce i se dau in vederea realizarii unei anumite sarcini? Se intampla sa faca ceea ce i se cere „ cum stie el” in ciuda indicatiilor primite si care cer o abordare diferita pentru rezolvarea sarcinii primite?

3. Are persoana testata dificultati in indeplinirea sarcinilor multiple? De obicei termina intai o anumita parte a sarcinii primite si abia dupa aceea trece la rezolvarea celorlalte aspecte ale acesteia? Prefera sa primesca separat indicatiile pentru rezolvarea fiecareia din partile unei sarcini multiple? Devine persoana testata nelinistita, nemultumita daca i se cere sa indeplineasca o sarcina multipla (sa faca mai multe lucruri simultan), sau daca in timp ce face un anumit lucru i se cere sa-si scgimbe prioritatile si sa faca altfel sau altceva decat ceea ce facea mai inainte de asta? Poate persoana testata sa-si descrie propiul stil de a invata? Simte persoana testata frustare atunci cand este instruita sa faca ceva intr-un mod care nu corespunde propiului stil de a invata lucruri noi?

4. Aminteste persoana testata despre existenta unor probleme serioase de invatare (abilitati de studiu reduse sau sever afectate) in perioada de scolarizare sau in timpului instruirii in vederea ocuparii unui loc de munca?

5. Persoana testata devine dezorientata atunci cand, la locul de munca, obligatiile si importanta muncii presupuse de slujba sa ii sunt prezentate intr-o maniera generala? In acel moment se comporta ca si cum refuza sa inteleaga rolul unei anumite sarcini ca parte a unei scheme functionale mai ample?

6. Persoana testata este caracterizata de altii sau se autocaracterizeaza drept un „visator”, o persoana care „traieste in lumea ei” ?

7. Sunt interesele si proiectele persoanei testate greu de inteles pentru cei din jurul sau, indiferent cat s-ar stradui aceasta sa le faca inteligibile (sa le explice)?

8. Este persoana testata interesata doar de un numar extrem de restrans de subiecte? Pot fi acestea descrise ca fiind mai degraba „tehnice” (din sfera stiintelor exacte) decat „artistice”?

9. Are persoana testata probleme cu planificarea timpului?

10. Atunci cand are de dus la indeplinire proiecte mai ample se intampla ca persoana testata sa aiba dificultati in stabilirea prioritatilor, a ordinei in care trebuie efectuate sarcinile presupuse de respectivul proiect? In astfel de situatii ii este greu sa-si stabileasca un program si sa il urmeze? Nu reuseste sa aprecieze care este momentul cand trebuie sa renunte/sa termine lucrul la proiect?

11. Are persoana testata o exceptionala memorie de lunga durata pentru evenimente si lucruri?

12. Metodele de combatere a stresului bazate pe imaginatie, meditatie (evident la lucruri frumoase), vizualizare mentala (evident a unor locuri frumoase, linistitoare) se dovedesc a fi total lipsite de eficienta in cazul persoanei testate?

13. Persoana testata rectioneaza exagerat atunci cand este pusa in fata unor schimbari, fie ele importante sau minore? (Astfel de schimbari pot fi, modificari ale rutei sau programului, ale meniului sau a locuintei)

14. Are persoana testata o gandire exagerat de transanta? Sunt pentru ea lucrurile doar „albe sau negre”? Are probleme in a-si nuanta aprecierile si judecatile sau in a intelege „exceptiile” pe care le are orice regula?

15. Poate fi persoana testata caracterizata ca avand un simt al dreptatii neobisnuit de dezvoltat? Notiunile de moralitate, datorie, comportament adecvat, sunt ele extrem de importante pentru persoana testata?

16. Persoana testata este intotdeauna sincera pana la capat, indiferent de circumstante si posibilele consecinte ale comportamentului sau? Se intampla adesea ca sinceritatea sa excesiva sa ii creeze probleme?

17. Este persoana testata extrem de obedienta regulilor, regulamentelor, instructiunilor sau protocoalelor si procedurilor standard? Este in mod particular atrasa de scrierea sau urmarea directivelor, de stabilirea sau atingerea unor standarde? Este persoana testata extrem de interesata de calitataea muncii pe care o presteaza el sau ceilalti?

18. Poate fi caracterizata persoana testata ca fiind „perfectionista”? Vorbeste persoana testata despre placerea de a fi extrem de precisa in tot ceea ce face, de a acorda o atentie deosebita detaliilor?

19. Prefera persoana testata sa execute activitati mecanice, repetitive care pentru celelalte persoane, cu o inteligenta si educatie comparabile, sunt plictisitoare, neinteresante, enervante?

20. Este persoana testata caracterizata de o atitudine excesiv de vigilenta, de suspicioasa?

21. Este de asteptat ca persoana testata sa fie extrem de interesata si de atenta cu lucrurile pe care le considera importanta si nepasatoare si neglijenta cu lucrurile ce nu i se par importante?

22. Are persoana testata dificultati de administrare a propiilor finante?

23. Obisnuieste persoana testata sa amane, sa taraganeze lucrurile si acest obicei este ingrijorator ?

24. Se intampla ca persoana testata sa aiba uneori izbucniri inexplicabile de impulsivitate?

25. Este persoana testata exagerat de conservatoare, avand in vedere varsta si etapa de dezvoltare in care se afla, si extrem de ezitanta in luarea unor decizii, fie ele minore sau importante?

26. La lucru, sau in relatiile din viata privata, este persoana testata incapabila sa inteleaga care sunt gandurile, opiniile, sentimentele nemarturisite cu voce tare ale celorlalte persoane? Are dificultati in a intui, a citi gandurile celorlalti? Se intampla sa nu anticipeze si sa nu raspunda corespunzator nevoilor emotionale sau profesionale ale unui coleg? Se intampla sa se intample acelasi lucru in legatura cu nevoile nemarturiste ale partenerului de viata (nevoi de afectiune, sexuale, de companie, de socializare)?
(Atat pentru termenul englez „theory of mind”, cat si pentru termenii relationati acestuia ex. „read another person’s mind” nu exista echivalenti clari care sa fi intrat deja in limbajul de specialitate)

27. Se intampla sa fie persoana testata iremediabil atrasa de lucrurile marunte, lipsite de importanta? Este opusul acestei observatii valabil? Se intampla ca persoana testata sa dispretuiasac sau sa indeparteze lucruri despre care se stie ca vor avea o mare valoare?

28. Are persoana testata dificultati cu organizarea propiei agende? Se intampla sa uite de intalniri sau promisiuni importante? Se intampla adesea sa piarda documente importante?

Punctul D (Somatic, Motoric and Presentation Issues)

D) ABILITATI SOMATICE SI MOTORII

1. Se descrie persoana testata ca fiind neindemanatica, cu abilitati reduse de coordonare motrica (a miscarilor) si ca fiind predispusa la accidente? Executa cu dificultate activitati de ansamblare, activitati care cer in agala masura coordonare motorie si integrare senzoriala, sau banale activitati de reparare a obiectelor stricate din casa?

2. Este persoana testata total neinteresata de exercitiile fizice si in general de mentinerea formei fizice?

3. Are persoana testata o parere negative despre felul in care arata? Isi detesta propiul corp?

4. Are persoana testata o postura neobisnuita sau un mers (alergat) ciudat, deosebit de ceea ce este considerat in mod obisnuit ca fiind normal?

5. Chiar si atunci cand este in repaus fizic sau se afla intr-o situatie putin sau chiar de loc stresanta obisnuieste persoana testata sa faca diferite activitati motorii repetitive, cu caracter autostimulatoriu? Ex: sa-si pocneasca articulatiile, sa bata tactul cu un creion sau stilou, sa bata tactul cu degetele, sa faca diferite grimase sau sa aiba ticuri, sa se joace cu cheile sau bijuteriile, sa-si arcuiasca sprancenele,sa se scarpine, sa bata tactul cu unghiile, sa ofteze repetat sau sa vorbeasca in soapta, etc

6. Are persoana testata probleme digestive? Ex: boala celiaca, intoleranta la caseina sau gluten sau afectiuni intestinale cronice precum sindromul colonului iritabil?

7. Are persoana testata reactii exagerate la stimulari senzoriale tactile, luminoase, sonore? Prefera persoana testata haine largi si moi, anumite mirosuri? Are aversiune pentru anumite materiale sau texturi, anumite obiecte sau materiale (de exemplu hartia) sau mancaruri? Detesta persoana testata spatiile aglomerate si prefera in schimb sa aiba un spatiu personal cat mai larg?

8. Este persoana testata insensibila la durere, la temperaturi extrem de ridicate ori dimpotriva, extrem de scazute? Simturile sale nu il avertizeaza suficient de eficient cand este pusa in pericol siguranta personala?

9. Este persoana testata neglijenta in ceea ce priveste igiena personala?

10. Obisnuieste persoana testata sa faca in public activitati ce vizeaza igiena personala si care in mod obisnuit se fac doar in spatiul privat?

11. Are persoana testata preferinte extrem de clare cu privire la hainele pe care le poarta, in asa masura incat vestimentatia sa este intotdeauna previzibila celorlalti? Daca da, putem considera aceasta toaleta ca fiind un fel de uniforma?

12. Afirma persoana testata ca o deranjeaza sa fie imbratisata, tinuta de mana sau atinsa de o alta persoana?

13. Afirma persoana testata ca nu are sau are un apetit sexual redus? A fost persoana testata avertizata in mod repetat ca unele din gesturile sale sau anumite acte comportamentale ale sale sunt nepotrivite si pot fi considerate drept agresiuni sexuale de catre persoana care le este tinta? Afirma persoana testata ca nu intelege rostul intalnirilor cu o persoana de sex opus si ca nu are nici un fel de interes pentru astfel de intalniri?

14. Are persoana testata probleme de somn? Ex: adoarme cu dificultate, se trezeste prematur, are un somn agitat, iar dormitul langa o alta persoana ii provoaca disconfort?

E) ALTE CARACTERISTICI

1. Vorbeste persoana testata despre faptul ca i se pare dificil sa locuiasca cu alte persoane sau despre dificultatile pe care le are in a deveni independent de parintii sau ingrijitorii sai?

2. Are persoana testata obiceiuri, ritualuri pe care le indeplineste fara abatere? Exemple: in programul zilei activitatile de igiena personala, masa, lucrul se desfasoara intr-o anumita ordine, fara abatere; obiectele personale sunt asezate intr-o anumita maniera care trebuie respectata cu sfintenie; exista anumite rute, drumuri care sunt urmate intotdeauna la plecarea sau la intoarcerea acasa?

3. Manifesta persoana testata o atractie puternica pentru anumite modele vizuale (imagini) sau pentru anumite sunete?

4. Poate aminti persoana testata despre existenta, in copilarie, a unor probleme de dezvoltare? A urmat persoana testata o scoala de educatie speciala?

5. Se considera persoana testata ca fiind imatura din punct de vedere emotional? Este examinatorul de acord cu raspunsul primit?

6. Poate aminti persoana testata de existenta in antecedente a crizelor epileptice?

7. Activitatile de la lucru sau scoala sunt atat de epuizante pentru persoana testata incat acesteia nu ii mai ramane energie pentru organizarea si petrecerea timpului liber.

8. Este persoana testata lipsita de abilitati manegeriale? S-a intamplat sa fie promovata intr-o functie de conducere si apoi destituita din pricina lipsei calitatilor de leader/conducator?

9. Are persoana testata dificultati in pastrarea locului de munca? Exista in istoria sa personala numeroase locuri de munca anterioare, de tip part-time-job, neplatiti sau prost platite, temporare?
Fotografie: TEST DE AUTISM PENTRU ADULTI-ASPERGER

ABILITATI SOCIO-AFECTIVE 

1. Este persoana testata incapabila sa inteleaga regulile sociale nescrise dupa care se desfasoara activitatile recreative si de divertisment ale adultilor (jocurile pentru adulti, etc.)?

2. In perioadele de timp pentru care nu exista un program strict determinat (pauze de masa, evenimente sociale informale) persoana testata evita frecvent contactele sociale? Spre exemplu: mananca singur, sau prefera sa citeasca ceva sau sa-si continue lucrul in loc sa se alature celorlati?

3. Este persoana testata lipsita de intelegerea conventiilor sociale, respectiv a codului dupa care se desfasoara activitatea la locul de munca? Face comentarii nepotrivite sau actioneaza fara sa constientizeze caracterul ofensator sau urmarile nedorite ale actiunilor si observatiilor sale?

4. Este persoana testata lipsita de empatie ( intelegerea intuitiva a sentimentelor unei alte persoane)? De exemplu, se intampla adesea ca persoana testatat sa nu isi ceara scuze sau sa nu isi asume responsabilitatea pentru esuarea relatiei cu o alta persoana ( prietenie, colegialitate, etc)

5. Se asteapta persoana testata ca celelalte persoane cu care vine in contact sa-i cunosca integral gandurile, opiniile, experientele anterioare? De exemplu, este persoana testata incapabila sa inteleaga ca o alta persoana nu poate avea cunostiinta despre un anume eveniment pentru simplul motiv ca nu a fost de fata la producerea acestuia?

6. Se ingrijoreaza excesiv persoana testata cu privire la schimbarile din jurul sau sau cu privire la cursul neasteptat al unor evenimente? In astfel de situatii are ea nevoie de asigurari repetate ca totul este in regula?

7. Persoana testata vorbeste frecvent despre singuratate sau despre tendinta sa de aotoizolare? Este nelinistita sau frustrata din cauza ca nu are prieteni sau are prea putini prieteni? Se plange adeseori ca nu stie cum sa-si faca prieteni?

8. Persoana testata isi exprima emotiile direct, brutal, uneori nepoliticos? Manifestarea emotiilor sale este nepotrivit de intensa avand in vedere contextul situational sau are loc inainte sau dupa momentul in care este in mod normal asteptata?

9. Se intampla ca persoana testata sa doreasca sa exprime o emotie dar de fapt sa exprime o alta? (Nota traducatorului: imi amintesc de o fetita autista pe care am cunoscut-o si care atunci cand era foarte suparata sau manioasa obisnuia sa cante un cantecel ce parea destul de vesel neavizatilor).

10. Persoana testata are o atitudine negativa (aversiune) fata de activitatile care implica competitie( ex. sporturile, jocurile sau intrecerile de la locul de munca)? Se intampla insa ca in timpul activitatilor de echipa, care cer colaborare si cooperare, persoana testata sa se comporte ca si cum ar lua parte la o competitie?

11. Este persoana testata indiferenta la dificultatile normale, obisnuite pe care le presupune o relatie de prietenie? Se intampla frecvent sa nu constientizeze nemultumirile celeilate persoane cu privire la aceasta relatie?

12. Persoana testata isi exprima verbal, intr-o maniera excesiva, aprobarea sau dezaprobarea pentru fapte banale sau pentru alegerile comportamentale ale celorlate persoane? Incearca persoana testata sa-si impuna propiile optiuni comportamentale ca fiind singurele posibile atunci cand situatia le permite de fapt celorlati sa aiba si sa urmeze propiile optiuni? (De exemplu, alegerea unor anumite mancaruri la un restaurant, alegerea unui anumit tip de activitate culturala sau a unei anumite activitati de recreere, alegerea unei anumite modalitati de rezolvare a unei sarcini.)

13. Este persoana testata constienta ca persoane diferite au stiluri de a invata diferite? Daca da, este persoana testata intoleranta cu modalitatile de a invata ale celorlalti?

14. Persoana testata isi adapteaza cu greu comportamentul atunci cand se afla in prezenta unor persoane straine sau a unor persoane cu statut social diferit? Se are in vedere imbracamimntea, postura, mimica, modul de adresare (folosind numele mic al unei persoane prea putin cunoscute), cerintele nepotrivite facute in momente nepotrivite, lipsa de reactie la comportamentul rezervat al celorlalte persoane. Daca este constient de reactia rezervata a celorlalte persoane este capabila persoana testata sa isi analizeze critic propiul comportament? Se asteapta persoana testata ca ceilalti sa il accepte neconditionat, asa cum este?

15. Persoana testata accepta cu dificultate criticile, observatiile si sugestiile celorlalti? Ii este dificil ca, la randul sau, sa analizeze critic comportamentul celorlalte persoane si sa emita observatii si sugestii cu privire la acesta?

16. Persoana testata face fata cu dificultate situatiilor de conflict si dezacord care necesita negociere? Persoana testata are probleme in elaborarea unui comportament adecvat in situatiile sociale problematice? In situatii sociale dificile persoana testata obisnuieste sa se confrunte cu celelalte persoane implicate in privinta subiectelor de dezacord sau prefera sa paraseasca, sa abandoneze prematur scena conflictului doar pentru a iesi astfel dintr-o situatie neplacuta, stanjenitoare?

17. Persoana testata intelege corespunzator semnificatia barierelor fizice ce delimiteaza spatiul privat al celorlalti, nevoia de intimitate a celorlalte persoane?

18. Persoana testata vorbeste uneori despre litigii ce dureaza „de-o viata” cu manie si explozii de furie? Isi manifesta resentimentul pentru evenimente prea putin importante din trecut?

19. Se comporta persoana testata ca si cum ar suferi de o forma usoara dar cronica de depresie?

C

1. Persoana testata interpreteaza adeseori cuvintele, observatiile, indicatiile celorlalti intr-o maniera literala? Intelege cu dificultate, doar cu ajutorul unor explicatii suplimentare vorbirea figurata si expresiile si cliseele verbale? Are dificultati in intelegerea sarcasmului verbal? Are dificultati in intelegerea umorului verbal? Are un simt al umorului diferit de cel comun? Nu intelege rostul glumelor sau a unor scurte conversatii amicale? 

2. Persoana testata are o voce cu tonalitate neobisnuita ( monotona sau excesiv de muzicala, cantata), cu accent strain, afectata, cu inflexiuni neobisnuite, cu un ritm aparte sau alte particularitati ale vorbirii fluente? De obicei, persoana testata, vorbeste neobisnuit de tare sau neobisnuit de incet? Obisnuieste, persoana testata obisnuieste sa-si schimbe tonul, inflexiunile si amplitudinea vocii potrivit specificului situatiei conversationale (ex.formala versus informala), al locului unde se poarta conversatia (ex.pe strada versus institutie publica, sala de concert) sau al subiectului conversatiei (ex. grav, serios sau dimpotriva vesel, mai putin importanat) ?

3. Atunci cand discuta, este persoana testata suficient de atenta si interesata de raspunsurile si opiniile exprimate de celelalte persoane participante la discutie? In astfel de situatii vorbirea sa are un caracter de monolog, acaparand practic intreg spatiul de discutie si nelasand loc pentru raspunsurile si opiniile celorlalti participanti? Pauzele sau momentele de tacere din timpul conversatiei (de grup sau dintre doua persoane) il fac sa se simta stanjenit? Persoana testata are dificultati in a intelege ca intr-o conversatie toti au dreptul la un punct de vedere si ca fiecare trebuie sa-si astepte randul pentru a-si exprima propia parere? Obisnuieste persoana testata sa-si intrerupa covorbitorii desi a fost atentionat in repetate randuri cu privire la acest aspect? Terminarea unei conversatii reprezinta adesea o problema pentru persoana testata? Interpreteaza gresit sau ignora gesturile covorbitorului care exprima plictisul, nemultumirea sau acordul, nerabdarea si dorinta de a incheia discutia ?

4. Se intampla adesea ca in cadrul unei discutii, persoana testata sa fie atrasa si sa abordeze aspecte colaterale, mai putin interesante ale subiectului discutiei? De exemplu, daca intr-o discutie s-a stabilit deja un anumit program, are persoana testata probleme in a-l urmari? Obisnuieste sa se intoarca la ceva deja discutat pentru niste „ultime precizari”?

5. In timpul conversatiei, persoana testata foloseste contactul vizual mai putin decat ar fi de asteptat intr-o astfel de situatie? In astfel de situatii obisnuieste sa fixeze un obiect din preajma persoanei cu care discuta sau are o privire lipsita de expresie (asemenea privirii in gol) atunci cand vorbeste sau asculta? Se intampla adesea ca, in timpul unei discutii, mimica sau postura persoanei testate sa exprime ceva diferit de ceea ce esprima cuvintele sale?

6. Foloseste persoana testata o vorbire excesiv de precisa, un stil pedant, de parca ar fi un profesor la catedra, in fata elevilor? Obisnuieste sa corecteze in mod curent si sa faca observatii cu privire la felul in care se exprima ceilalti?

7. Odata ce incepe sa discute despre un subiect preferat persoana testata dovedeste ca are cunostiinte „enciclopedice” cu privire la acesta? Se intampla adesea ca ceilalti participanti la discutie sa ramana cu impresia ca persoana testata a inceput discutia doar pentru a discuta despre propiul subiect de interes indiferent daca ceilalti participanti la discutie impartasesc sau nu acest interes? Indiferent de ce se discuta la un moment dat, persoana testata obisnuieste sa intervina si sa indrepte conversatia spre subiectul de care este el interesat?

8. Atunci cand trebuie sa povesteasca celorlalti un anumit eveniment sau atunci cand trebuie sa redea o conversatie, se intampla adesea ca persoana testata sa aiba dificultati de rezumare a informatiei si de redarea a aspectelor cu adevarat relevante? Se intampla adesea ca in astfel de situatii sa „ bata campii”?

9. Afirma persoana testata ca ceilalti il caracterizeaza intr-o maniera negativa drept o persoana atotstiutoare, drept un „ stie-tot”?

10. Are persoana testata probleme cu reinnodarea unei conversatii? De exemplu, atunci cand este confuz sau si-a pierdut sirul gandurilor se intampla asta pentru ca nu a fost atent daca ceea ce vrea sa spuna are legatura cu ceea ce se discuta mai devreme de catre ceilalti? In astfel de situatii, cand se simte confuz cu privire la ceea ce se discuta, obisnuieste sa ceara clarificari sau informatii ajutatoare de la ceilalti participanti la discutie? Persoana testata obisnuieste adesea ca in timpul unei conversatii sa schimbe subiectul discutiei abrupt, fara fraze de legatura?

11. Se intampla ca in timpul unei conversatii persoana testata sa discute cu sine insusi cu voce tare, in auzul celorlalti participanti la discutie? Atunci cand este intrebat ceva obisnuieste sa ofere raspunsuri criptice, repetitive sau ciudate, avand in vedere contextul conversational? Se intampla adesea sa dureze neobisnuit de mult pana cand persoana testata isi spune replica atunci cand, in timpul unei conversatii, este momentul, se asteapta, ca el sa-si spuna replica?

C
ABILITATI COGNITIVE SI ABILITATI DEPENDENTE DE FUNCTIILE EXECUTIVE CENTRALE 

Nota traducatorului: Cred ca trebuie sa precizez cateva cuvinte cu privire la aceste „functii executive centrale” (executive functions). Atat in cadrul patologiei autiste cat si a ADHD (boala cu hiperactivitate si deficit atentional) se discuta intens cu privire la rolul pe care il au aceste „executive disfunctions” in determinarea unei anumite simptomatologii. Ar fi mult de vorbit despre acest subiect si aici nu e locul potrivit pentru asta. Am sa preiau expresia unui alt cercetator (Schuck) si am sa spun doar ca atunci cand creierul uman trebuie sa rezolve o anumita sarcina cognitiva celelate sisteme cognitive ne ajuta sa raspundem la intrebari de tipul „ce avem de fapt de facut?”, „cum putem duce la indeplinire corect si repede sarcina ce ni s-a dat?”. Functiile cognitive executive, de elaborarea carora este responsabil in principal lobul frontal, ne ajuta sa raspundem la intrebari de tipul: „unde trebuie sa ducem la indeplinire sarcina comandata?”, „ este momentul potrivit sa indeplinim aceasta sarcina, trebuie sa mai asteptam, cat?”

1. Are persoana testata probleme de invatare? De exeplu, dificultati de intelegere si insusire a unor elementare abilitati aritmetice, probleme de invatare a cititului sau de intelegere a ceea ce citeste, o viteza mica de lectura, dislexie, scris de mana defectuos, probleme de vorbire si de pragmatica a vorbirii, probleme cu memoria de scurta durata si memoria de lucru (work memory) care fac necesare verificarea si reconfirmarea repetata a obiectivelor propuse, dificultati in intelegerea diferentelor dintre diferite experiente anterioare si in modelarea raspunsului in functie de informatiile noi. Modalitati repetitive, nefunctionale de studiu si invatare si dificultati de renuntare sau de schimbare a acestora.

2. Se plange persoana testata ca are probleme cu intelegerea si urmarea indicatiilor ce i se dau in vederea realizarii unei anumite sarcini? Se intampla sa faca ceea ce i se cere „ cum stie el” in ciuda indicatiilor primite si care cer o abordare diferita pentru rezolvarea sarcinii primite?

3. Are persoana testata dificultati in indeplinirea sarcinilor multiple? De obicei termina intai o anumita parte a sarcinii primite si abia dupa aceea trece la rezolvarea celorlalte aspecte ale acesteia? Prefera sa primesca separat indicatiile pentru rezolvarea fiecareia din partile unei sarcini multiple? Devine persoana testata nelinistita, nemultumita daca i se cere sa indeplineasca o sarcina multipla (sa faca mai multe lucruri simultan), sau daca in timp ce face un anumit lucru i se cere sa-si scgimbe prioritatile si sa faca altfel sau altceva decat ceea ce facea mai inainte de asta? Poate persoana testata sa-si descrie propiul stil de a invata? Simte persoana testata frustare atunci cand este instruita sa faca ceva intr-un mod care nu corespunde propiului stil de a invata lucruri noi?

4. Aminteste persoana testata despre existenta unor probleme serioase de invatare (abilitati de studiu reduse sau sever afectate) in perioada de scolarizare sau in timpului instruirii in vederea ocuparii unui loc de munca?

5. Persoana testata devine dezorientata atunci cand, la locul de munca, obligatiile si importanta muncii presupuse de slujba sa ii sunt prezentate intr-o maniera generala? In acel moment se comporta ca si cum refuza sa inteleaga rolul unei anumite sarcini ca parte a unei scheme functionale mai ample?

6. Persoana testata este caracterizata de altii sau se autocaracterizeaza drept un „visator”, o persoana care „traieste in lumea ei” ?

7. Sunt interesele si proiectele persoanei testate greu de inteles pentru cei din jurul sau, indiferent cat s-ar stradui aceasta sa le faca inteligibile (sa le explice)?

8. Este persoana testata interesata doar de un numar extrem de restrans de subiecte? Pot fi acestea descrise ca fiind mai degraba „tehnice” (din sfera stiintelor exacte) decat „artistice”?

9. Are persoana testata probleme cu planificarea timpului?

10. Atunci cand are de dus la indeplinire proiecte mai ample se intampla ca persoana testata sa aiba dificultati in stabilirea prioritatilor, a ordinei in care trebuie efectuate sarcinile presupuse de respectivul proiect? In astfel de situatii ii este greu sa-si stabileasca un program si sa il urmeze? Nu reuseste sa aprecieze care este momentul cand trebuie sa renunte/sa termine lucrul la proiect?

11. Are persoana testata o exceptionala memorie de lunga durata pentru evenimente si lucruri?

12. Metodele de combatere a stresului bazate pe imaginatie, meditatie (evident la lucruri frumoase), vizualizare mentala (evident a unor locuri frumoase, linistitoare) se dovedesc a fi total lipsite de eficienta in cazul persoanei testate?

13. Persoana testata rectioneaza exagerat atunci cand este pusa in fata unor schimbari, fie ele importante sau minore? (Astfel de schimbari pot fi, modificari ale rutei sau programului, ale meniului sau a locuintei)

14. Are persoana testata o gandire exagerat de transanta? Sunt pentru ea lucrurile doar „albe sau negre”? Are probleme in a-si nuanta aprecierile si judecatile sau in a intelege „exceptiile” pe care le are orice regula?

15. Poate fi persoana testata caracterizata ca avand un simt al dreptatii neobisnuit de dezvoltat? Notiunile de moralitate, datorie, comportament adecvat, sunt ele extrem de importante pentru persoana testata?

16. Persoana testata este intotdeauna sincera pana la capat, indiferent de circumstante si posibilele consecinte ale comportamentului sau? Se intampla adesea ca sinceritatea sa excesiva sa ii creeze probleme?

17. Este persoana testata extrem de obedienta regulilor, regulamentelor, instructiunilor sau protocoalelor si procedurilor standard? Este in mod particular atrasa de scrierea sau urmarea directivelor, de stabilirea sau atingerea unor standarde? Este persoana testata extrem de interesata de calitataea muncii pe care o presteaza el sau ceilalti?

18. Poate fi caracterizata persoana testata ca fiind „perfectionista”? Vorbeste persoana testata despre placerea de a fi extrem de precisa in tot ceea ce face, de a acorda o atentie deosebita detaliilor?

19. Prefera persoana testata sa execute activitati mecanice, repetitive care pentru celelalte persoane, cu o inteligenta si educatie comparabile, sunt plictisitoare, neinteresante, enervante?

20. Este persoana testata caracterizata de o atitudine excesiv de vigilenta, de suspicioasa?

21. Este de asteptat ca persoana testata sa fie extrem de interesata si de atenta cu lucrurile pe care le considera importanta si nepasatoare si neglijenta cu lucrurile ce nu i se par importante?

22. Are persoana testata dificultati de administrare a propiilor finante?

23. Obisnuieste persoana testata sa amane, sa taraganeze lucrurile si acest obicei este ingrijorator ?

24. Se intampla ca persoana testata sa aiba uneori izbucniri inexplicabile de impulsivitate?

25. Este persoana testata exagerat de conservatoare, avand in vedere varsta si etapa de dezvoltare in care se afla, si extrem de ezitanta in luarea unor decizii, fie ele minore sau importante?

26. La lucru, sau in relatiile din viata privata, este persoana testata incapabila sa inteleaga care sunt gandurile, opiniile, sentimentele nemarturisite cu voce tare ale celorlalte persoane? Are dificultati in a intui, a citi gandurile celorlalti? Se intampla sa nu anticipeze si sa nu raspunda corespunzator nevoilor emotionale sau profesionale ale unui coleg? Se intampla sa se intample acelasi lucru in legatura cu nevoile nemarturiste ale partenerului de viata (nevoi de afectiune, sexuale, de companie, de socializare)?
(Atat pentru termenul englez „theory of mind”, cat si pentru termenii relationati acestuia ex. „read another person’s mind” nu exista echivalenti clari care sa fi intrat deja in limbajul de specialitate)

27. Se intampla sa fie persoana testata iremediabil atrasa de lucrurile marunte, lipsite de importanta? Este opusul acestei observatii valabil? Se intampla ca persoana testata sa dispretuiasac sau sa indeparteze lucruri despre care se stie ca vor avea o mare valoare?

28. Are persoana testata dificultati cu organizarea propiei agende? Se intampla sa uite de intalniri sau promisiuni importante? Se intampla adesea sa piarda documente importante?

Punctul D (Somatic, Motoric and Presentation Issues) 

D) ABILITATI SOMATICE SI MOTORII 

1. Se descrie persoana testata ca fiind neindemanatica, cu abilitati reduse de coordonare motrica (a miscarilor) si ca fiind predispusa la accidente? Executa cu dificultate activitati de ansamblare, activitati care cer in agala masura coordonare motorie si integrare senzoriala, sau banale activitati de reparare a obiectelor stricate din casa?

2. Este persoana testata total neinteresata de exercitiile fizice si in general de mentinerea formei fizice?

3. Are persoana testata o parere negative despre felul in care arata? Isi detesta propiul corp?

4. Are persoana testata o postura neobisnuita sau un mers (alergat) ciudat, deosebit de ceea ce este considerat in mod obisnuit ca fiind normal?

5. Chiar si atunci cand este in repaus fizic sau se afla intr-o situatie putin sau chiar de loc stresanta obisnuieste persoana testata sa faca diferite activitati motorii repetitive, cu caracter autostimulatoriu? Ex: sa-si pocneasca articulatiile, sa bata tactul cu un creion sau stilou, sa bata tactul cu degetele, sa faca diferite grimase sau sa aiba ticuri, sa se joace cu cheile sau bijuteriile, sa-si arcuiasca sprancenele,sa se scarpine, sa bata tactul cu unghiile, sa ofteze repetat sau sa vorbeasca in soapta, etc

6. Are persoana testata probleme digestive? Ex: boala celiaca, intoleranta la caseina sau gluten sau afectiuni intestinale cronice precum sindromul colonului iritabil?

7. Are persoana testata reactii exagerate la stimulari senzoriale tactile, luminoase, sonore? Prefera persoana testata haine largi si moi, anumite mirosuri? Are aversiune pentru anumite materiale sau texturi, anumite obiecte sau materiale (de exemplu hartia) sau mancaruri? Detesta persoana testata spatiile aglomerate si prefera in schimb sa aiba un spatiu personal cat mai larg?

8. Este persoana testata insensibila la durere, la temperaturi extrem de ridicate ori dimpotriva, extrem de scazute? Simturile sale nu il avertizeaza suficient de eficient cand este pusa in pericol siguranta personala?

9. Este persoana testata neglijenta in ceea ce priveste igiena personala?

10. Obisnuieste persoana testata sa faca in public activitati ce vizeaza igiena personala si care in mod obisnuit se fac doar in spatiul privat?

11. Are persoana testata preferinte extrem de clare cu privire la hainele pe care le poarta, in asa masura incat vestimentatia sa este intotdeauna previzibila celorlalti? Daca da, putem considera aceasta toaleta ca fiind un fel de uniforma?

12. Afirma persoana testata ca o deranjeaza sa fie imbratisata, tinuta de mana sau atinsa de o alta persoana?

13. Afirma persoana testata ca nu are sau are un apetit sexual redus? A fost persoana testata avertizata in mod repetat ca unele din gesturile sale sau anumite acte comportamentale ale sale sunt nepotrivite si pot fi considerate drept agresiuni sexuale de catre persoana care le este tinta? Afirma persoana testata ca nu intelege rostul intalnirilor cu o persoana de sex opus si ca nu are nici un fel de interes pentru astfel de intalniri?

14. Are persoana testata probleme de somn? Ex: adoarme cu dificultate, se trezeste prematur, are un somn agitat, iar dormitul langa o alta persoana ii provoaca disconfort?

E) ALTE CARACTERISTICI

1. Vorbeste persoana testata despre faptul ca i se pare dificil sa locuiasca cu alte persoane sau despre dificultatile pe care le are in a deveni independent de parintii sau ingrijitorii sai?

2. Are persoana testata obiceiuri, ritualuri pe care le indeplineste fara abatere? Exemple: in programul zilei activitatile de igiena personala, masa, lucrul se desfasoara intr-o anumita ordine, fara abatere; obiectele personale sunt asezate intr-o anumita maniera care trebuie respectata cu sfintenie; exista anumite rute, drumuri care sunt urmate intotdeauna la plecarea sau la intoarcerea acasa?

3. Manifesta persoana testata o atractie puternica pentru anumite modele vizuale (imagini) sau pentru anumite sunete?

4. Poate aminti persoana testata despre existenta, in copilarie, a unor probleme de dezvoltare? A urmat persoana testata o scoala de educatie speciala?

5. Se considera persoana testata ca fiind imatura din punct de vedere emotional? Este examinatorul de acord cu raspunsul primit?

6. Poate aminti persoana testata de existenta in antecedente a crizelor epileptice?

7. Activitatile de la lucru sau scoala sunt atat de epuizante pentru persoana testata incat acesteia nu ii mai ramane energie pentru organizarea si petrecerea timpului liber.

8. Este persoana testata lipsita de abilitati manegeriale? S-a intamplat sa fie promovata intr-o functie de conducere si apoi destituita din pricina lipsei calitatilor de leader/conducator?

9. Are persoana testata dificultati in pastrarea locului de munca? Exista in istoria sa personala numeroase locuri de munca anterioare, de tip part-time-job, neplatiti sau prost platite, temporare?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu